عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مناظره امروز میزان اشتغال در صنعت خودروسازی را عوامفرینی دانست اما میرخانی رشتی با اشاره به میزان اشتغال در بخش های مختلف به طور مستقیم و غیر مستقیم، گفت: مجموعاً ۸۴۰ هزار نفر در این حوزه شاغل هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ادامه برنامه مناظره امروز مجری برنامه از میهمانان سؤالات مخاطبان را پرسید.
اولین سؤال از تقوینژاد بود در خصوص صحبت وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براینکه تولید خودروی ملی عوام فریبی است، که وی گفت: فکر میکنم آقای نعمتزاده که پیشکسوت حوزه صنعت هستند بهتر بتوانند راجعبه آن اظهار نظر کنند.
وی افزود: اما اگر با این فرض که تولید خودروی ملی به آن معناست که حتی یک پیچ آن هم در داخل تولید شود صحبت آقای نعمتزاده درست است.
تقوینژاد افزود: اولین خودروی ملی که ساخته شد بسیاری از نمایندگان از آن به عنوان یک حرکت بزرگ یاد کردند ولی هماکنون به راحتی نسبت به آن بیانصافی میشود.
مجری برنامه این سؤال را از خاکساری پرسید که در صورت اجرای صحبتهای شما بخشی زیادی از نیروی کار که در صنعت خودروسازی فعالیت دارند بیکار خواهند شد، اظهار داشت: قطعاً اشتغال یک مسئله مهم است اما باید در این زمینه به آمارها دقت کرد.
وی ادامه داد: عدد و ارقامی که پیرامون میزان اشتغال صنعت خودروسازی مطرح میشود عوامفریبی است.
خاکساری افزود: صنعت خودروسازی امروزه در جهان یک صنعت سرمایهبر است و به همین دلیل نیروی کاری زیادی در این حوزه مشغول کار نیست؛ به ازای هر یک میلیون خودرو ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در صنعت خودروسازی مشغول به کار میشوند.
وی تصریح کرد: بنابراین اگر در سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تولید شود میزان شاغلین این صنعت باید ۸۰ هزار نفر باشد و اگر این میزان شاغل نیست کار حتماً ایراد دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: قطعاً فردی که در خودروسازی فعالیت میکند راضی نیست که به واسطه محصول تولید شده از آن کارخانه افرادی کشته شوند و اگر میزان افراد شاغل در تولید اتوبوس را برآورد کنیم قطعاً از کشتهشدگان ناشی از تصادفات اتوبوسرانی کمتر است.
وی تأکید کرد: این افراد باید به سراغ مشاغلی بروند که موجب مرگ و میر مردم نشوند.
داود میرخانی رشتی در واکنش به سخنان خاکساری گفت: در ایران خودرو ۵۴ هزار نفر، سایپا ۴۸ هزار نفر، بخش خصوصی ۲۰ هزار نفر در قطعهسازی ۲۶۵ هزار نفر و به اضافه بقیه مشاغل در مجموع ۳۸۵ هزار نفر از این طریق مشغول به کار هستند؛ در بخش تولید مواد اولیه و واسط برای تولید خودرو ۳۸۰ هزار نفر، خدمات مرتبط با تولید ۵۶ هزار نفر، لجستیک ۲۳ هزار نفر مشغول به کار هستند که مجموعاً ۸۴۰ هزار نفر در این حوزه شاغل هستند.
وی افزود: بنابراین صحبتهای آقای خاکساری مثل حرفهای گذشتهشان براساس آمار و اطلاعات غلط است.
خاکساری پاسخ داد: بهتر است که آمار کسانی که زخمیها و کشتههای تصادفات جادهای را جمعآوری میکنند و همچنین کسانی که کشتهشدگان را در غسالخانهها میشویند را به آمار شاغلان این صنعت اضافه کنیم.
این صحبت با واکنش شدید میرخانی روبهرو شد و گفت: نباید در این مقوله سمپاشی کنیم زیرا براساس آمار پلیس ۸ هزار نفر موتورسوار و ۸ هزار نفر هم به دلیل نصب نکردن کمربند ایمنی در جادهها کشته میشوند و همه آن مربوط به خودرو نیست.
در ادامه برنامه حیدری از شجاعیفرد این سؤال مخاطب را پرسید مبنی براینکه چرا تاکنون از دانشکده شما افرادی برای تولید خودرو و صنایع خودروسازی تربیت نشدهاند که وی گفت: در این زمینه فعالیتهای خوبی صورت گرفته که تاکنون ما ۳۰۰ فارغالتحصیل به صنایع خودروسازی تحویل دادهایم ولی مهم این است که از آنها به خوبی استفاده شود و در واقع کار به آنها محول شود.
وی تصریح کرد: اگر از آنها نخواهند کاری انجامد دهند دانش فنی ایجاد نشده و تنها ممکن است چراغ جلو و عقب ماشینها مقداری تغییر کند.
شجاعی فرد گفت: این مسئله به دلیل سیاستهای غلط عدم فضای رقابتی در صنعت خودروسازی است و در واقع دانش فنی برای تولید خودرو ایجاد نمیشود.